دیدنی های مشهد
نوشته شده توسط : mali

امامزاده سید محمد مشهد

بنای مشهور به «گنبد خشتی» ، واق در «چهار سوق» یا چهار سوی نوغان شهر مشهد مقدس ، یکی از چند زیارتگاه مهم و محترم این شهر گرامی پس از حرم حضرت رضا علیه السلام است و یکی از دیدنی های تور مشهد به شمار می رود . گنبد خشتی مدفن یکی از سادات موسوی شهر مشهد ، از اعقاب حضرت موسی بن جعفر علیه السلام است که در سال ۸۳۲ هجری قمری (زمان سلطنت شاهرخ تیموری) وفات یافته و مقبره اش هم احتمالاً در همان زمان احداث شده است . بنابراین گنبد خشتی پس از حرم حضرت امام رضا علیه السلام قدیمی ترین زیارتگاه مشهد مقدس است .فرد مدفون در گنبد خشتی که از اهالی مشهد و دیگر زائران وی را «امامزاده سید محمد» ، «سلطان محمد»بلیط مشهد شهریور 98 و گاه  «شاهزاده محمد» می خوانند . نام کاملش «امیر سلطان غیاث الدین محمد بن امیر طاهر الموسوی» است که نسب شریفش با هفده واسطه به حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می رسد .محل دقیق گنبد خشتی در فاصله ۵۰۰ متری حرم حضرت رضا علیه السلام ، در حاشیه خیابان طبرسی ، واقع در کوچه ای بنام «گنبد خشتی» مچاور چهارسوی نوغان و میدان طبرسی است .بنا شامل چهار ایوان در چهار سو است که یکی از آنها مدخل اصلی ایت و سه ایوان دیگر دارای بیرون شو به فضاهای اطراف است . این فضای چهار پهلو با استفاده از چهار پیلگوش تزئینی در بالا تبدیل به فضایی هشت پهلو شده که دارای هشت پنجره در زیر گنبد است . گنبد بنا هم دو پوششه است . گنید زیرین (آهیانه) از تزئینات بسیار زیبایی برخوردار است . زیر آن هم مقرنس کاریهای گچی نفیس است که بصورت شانزده خوشه آویز هشت ضلعی زیر گنبد را مزین کرده است .در زمان احداث بنا هفده آیه اول سوره واقعه را با خط خوش ریحان در زیر گنبد داخلی و هشت پنجره نوشته اند . کتیبه از ضلع جنوبی (قبله) آغاز می شود و در همان جا به پایان می رسد . بیست آیه اول سوره ملک هم با خط خوش ثلث از ایوان جنوبی شروع و در لبه های چهار ایوان نوشته شده است .

 

امامزاده سید محمد مشهد

 

امامزاده سید محمد مشهد

 


دهکده ییلاقی شاندیز مشهد

یکی دیگر از اماکن دیدنی مشهد، منطقه ییلاقی پدیده شاندیز است. شاندیز با آب و هوای خوشی که دارد، در ۳۸ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. این منطقه ترکیبی است از رودخانه های متنوع، دره ها و درختان بلند چنار، سپیدار و ارغوان و صدای خوش پرندگانی مثل هد هد. این منظره را که به تابلوی نقاشی می‌ماند، باغ های انبوده و حیواناتی مثل گراز و گرگ تکمیل می‌کنند. شاندیز منطقه ای تفریحی است که فروشگاه های صنایع دستی و رستوران بزرگی به نام پدیده شاندیز نیز دارد که یکی از پیشنهادات همیشگی در سفر به تور مشهد است. مهمترین محصول تولیدی باغی در این شهر گیلاس است. سوغات مهم این شهر، صنایع دستی و به ویژه پوستین‌دوزی است. غذای معروف شاندیز، شیشلیک شاندیز است که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می‌شود و شهرت جهانی داشته و دربلیط مشهد مرداد 98 بسیاری نقاط ایران و جهان رستورانهایی با نام این شهر زیبا وجود دارد که به عرضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز می‌پردازند.اکنون هشتلیک نیز به آن افزوده گردیده‌است.

 

دهکده ییلاقی شاندیز مشهد

 

دهکده ییلاقی شاندیز مشهد

 

دهکده ییلاقی شاندیز مشهد


روستای جاغرق مشهد

یکی از بهترین تفریحات مشهد گردشگاه جاغرق مشهد است . در واقع جاغرق روستایی ییلاقی در ۲۱ کیلومتری شمال غربی مشهد است. این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غربی طرقبه واقع شده است.گردشگاه جاغرق مشهد دارای آب و هوایی کوهستانی است و دارای باغ‌های میوه و دره‌های سرسبز و پرآب می‌باشد. در این منطقه اقامت‌گاه‌ها و رستوران‌هایی برای گردشگران تور مشهد ایجاد شده است. بنا به قولی قدمت روستای جاغرق مشهد به پیش از اسلام می‌رسد. آب و هوای آن معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا و جذابیت خاصی به این دره ییلاقی بخشیده است.گردشگاه جاغرق مشهد علاوه بر رودخانه فصلی دارای چندین رشته قنات و یک چشمه و آبشارهای متعدد است که در حاشیه آن رستوران‌هایی برای استراحت گردشگران ایجاد شده است. ارتفاع این منطقه از سطح دریا ۱۵۰۰ متر می‌باشد و بلندی‌های آن مناسب صعود برای تیم‌های کوهنوردی است.

 

روستای جاغرق مشهد

 

روستای جاغرق مشهد


مقبره پیر پالان دوز مشهد

مقبره  پیر پالان‌دوز در قسمت شمال شرقی مجموعه حرم حضرت رضا (ع) قرار دارد و شامل بنایی چهارگوش با گنبدی بر فراز آن،‌ و ایوانی آجری در مقابل است. در داخل بقعه، شاه‌نشینی است که در بالای آن، یزدی‌بندی‌هایی اجرا شده که در اصل دارای نقاشی بوده و به داخل بقعه جلوه خاصی می‌بخشیده است. بدنه‌های بنا، از دوران صفویه، دارای تزئینات نقاشی بوده که بر اثر گذشت زمان و نفوذ رطوبت، جز بخش کمی از آن‌که مرمت و ثابت گردیده، بقیه از میان رفته است. در زیر کاسه گنبد نیز ترنج زیبایی با نگاره‌های گیاهی نقش‌اندازی شده است.در سفر به تور مشهد به تور کیش نیز سری بزنید.

 

مقبره پیر پالان دوز مشهد

 

مقبره پیر پالان دوز مشهد

 

مقبره پیر پالان دوز مشهد

 

 

تور مشهد

 

تور کیش

 

تور کیش





:: برچسب‌ها: بهترین اماکن دیدنی مشهد,دیدنی های خوب مشهد,اماکن تفریحی مشهد,دیدنی های مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: